VFU update

Nu är jag inne på tredje praktik veckan och det har hänt en del på redan. Gud vad tiden går fort! Ber om ursäkt att jag inte bloggat så mycket, men jag har jobbat 7 dagar i sträck och varit så trött efter praktikdagen. 
 
Tänkte berätta lite vad som hänt. 
 
13/11-17 
Tredje praktikdagen jobbade jag 14-21:30 och min handledare kom senare den dagen, klockan 16:00. Så då fick jag hålla stälningarna så länge som "Sjuksköterska" Vi fick in en ny patient ett Direktspår "Höftfraktur" Patienterna kommer direkt från ambulansen upp till vår avdelning. När patienten kommer är det en del rutiner att följa, alla värden ska tas på patienten, hälsodeklaration, senior alert, inskrivning i systemet osv. Allt detta gjorde jag i och med att jag är "sjuksköterska
 
14/11-17 
 
Fick jag ta hand om en egen patient och planera omvårdnadsbehov och dagen för patienten. Läste i journalen om patienten och skrev ner på papper det som skulle göras för dagen. B-glukos x4 och tolka värdet på sockert och göra en omvårdnadsåtgärd vid antingen högt eller lågt blodsocker. Detta var en väldigt spännande dag och jag fick dra upp insulin i insulinspruta och ge subcutan injektion för första gången. Det var stor skillnad från dockorna på KTC till huden på en människa, lite mer motstånd så att säga. det var en rolig upplevelse. 
 
 
 
 

Kommentera här: