Tenta tips!

 
Ibland kan det kännas jättejobbigt att sitta flera timmar och plugga. Då måste man ha lite strategier för att motivera sig själv att fortsätta. 
  1. En positiv attityd. Det allra viktigaste. Tänk: "Kom igen, jag fixar det här! Fokusera på målet!" 
  2. Stäng av alla distraktioner. Logga ut från facebook, bloggar och andra internetsidor, stäng av ljudet på mobilen och göm den så att du inte blir frestad. Annars är det lätt att du fastnar i mobilen. 
  3. Ta det lugnt och metodiskt utan att stressa upp dig för mycket. Studera. Gå inte runt i rummet och ordna med andra grejer. Inget "Jag ska bara ..."
  4. Ha en kopp te vid bordet/kaffe. Jag själv fokuserar bättre om jag småäter eller dricker medan jag pluggar, men det går inte att göra hela tiden. (Jag har hört att det inte ens är själva ätandet/drickandet som påverkar en, utan att det endast är handrörelsen att föra något till munnen. Om man vill kan man försöka med att lura hjärnan genom att bara göra handrörelsen utan att ha något i handen!). Annars är te bra för det är varmt och lugnande, smakar gott och förstör inte aptiten! 
  5. ... men ibland måste man faktiskt ha motivation och då kan man unna sig något gott att småäta på!
  6. Variera sättet du pluggar. När jag blir trött på att skriva  konstant så varierar jag mig med att titta på mina "flashcards" med bilder, rita strukturer och molekyler som jag behöver kunna, svara på frågor, prova att hålla över en text och se om jag kan upprepa den med egna ord etc. 
  7. Ta korta pauser. Jag behöver oftast röra på kroppen efter att ha suttit still vid skrivbordet en stund. Vad jag gör skiljer sig beroende på vad kroppen känner för, men jag har två favoriter bland pausaktiviteter: 
    * Tar fram mobilen och titta på youtube, bara slappna av. 
    * Sätta på radion på min högtalare och bara gå runt och göra det jag planerat under dagen, till exempel städa lite. 
  8. Gå ut på en kort promenad. 

Kommentera här: