Nu börjar min karriär!

Hej på er allesammans! 

Nu är jag inne på andra dagen på Gynakuten på Helsingborgs lasarett. Än så länge trivs jag med kollegorna och det har varit hyfsat lugnt dessa två dagarna. Ja i och för sig fick vi i en patient med ambulans idag som hade lågt sittande buksmärta, tog emot patienten och tog news, jag fick sätta pvk och lyckades på första försöket. Finns ingen bättre känsla än det by the way😄 
sen tog vi Crp, Hb urinsticka och gravtest. Patienten fick komma till läkaren och det visade sig på ultraljudet att det var cystaruptur. 
Ja det kändes speciellt att få en sådan patient andra dagen och ändå upplevde jag att jag hade mina kunskaper med mig från utbildningen och vad man ska tänka på, kontroller osv. 

Just nu jobbar jag som undersköterska på gynakuten i väntan på min legitimation. Jag längtar till jag kan använda den här skylten som jag i samarbete med Vårdväskan fått skickat hem till mig. Är väldigt nöjd med hur den blev också fick jag även ett fickur som passar utmärkt till pulstagning osv. 
 
Här kan ni själva finna produkterna och designa er egen personliga namnskylt och redskap. Sen har jag även haft ett tidigare samarbete med vårdväskan och fått äran att prova deras stödstrumpor och kan inte säga mer än att jag är väldigt nöjd med de. Stödstrumpor hjälper att förebygga trötta ben efter en lång arbetsdag. 

namnskylt https://www.vardvaskan.se/53-namnskyltar
Systerur: https://www.vardvaskan.se/12-klockor
Stödstrumpor: https://www.vardvaskan.se/54-stodstrumpor
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Grymt bra jobbat Emely:). Jag har följt dig sen den dagen du började på ssk programmet ,jättekul följa dig dessa tre åren . Har varit sjuk själv och blev antagen samtdigt som dig,men kunde inte påbörja någon utbilning. Så har följt din resa ,och det har varit fantastiskt, man får en chans se och få en djupare förståelse för dem olika moment i form av praktik ,tenta, föreläsning ,läkemdel tenta ect. Man vet idag vad man har framför sig,tack vare dig är man lite förbredd. Jag mår bättre och kommer påbörja Mina studier i Blekinge . Har jobbat 14 år inom vården ,jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är nervös för det är jag. Det enda som jag är rädd för ,det är läkemedelsberäkning tentorna ,matten har vart ett hinder i mitt liv ,har fått kämpa mig genom under min skoltid. Är rädd om jag inte klarar så beror det på läkemdeltenta som gör att jag inte kpmmer få min leg.
Men har lånat hem boken säker läkemedelberäkning. Har du fler tips mottager jag tacksam. Vill önska dig ett stort lycka till ,fler som du behövs i vården. Finns din blogg kvar en dag ,så lovar jag berätta den dagen jag också tog mig genom och klarade. Stor kram grymma du,en sann inspiratör och framtida kollega.

Svar: Hej! Gud vad glad jag blir att jag har inspirerat dig till att läsa vidare. Tänk inte enbart på läkemedelsberäkningen, vet att den är ett stressmoment men du kommer att fixa det. Det gäller att ge sig fan på att klara den. Sen är det verkligen ett underbart jobb, man får komma nära patienter och hjälpa de med problem/bekymmer i livet eller ge de en chans att bli bättre. Att förebygga ohälsan också. Det är verkligen ett underbart arbete. Lycka till med utbildningen. Tack för din fina kommentar det gjorde min dag! 😊
Emely

2 Anonym:

Hej, tack för en intressant blogg! Har inte hunnit läsa allt du skrivit ännu, men en del. Jag har en fundering, som du som ny exad kanske kan svara på. Läste vad tjejen i föregående kommentar skrivit, och jag känner precis som hon, rädslan över denna läkemedelsräkning! Men hur är det, de är väl flera olika tentor på dom olika terminerna.. Är det uppdelat i några slags delmoments prov? Eller kommer det frågor på precis alla slags läkemedelsberäkning ar på ett prov? Eller börjar man med prov på några delar om beräkningar i boken eller? Oron för dessa tentor har alltid hindrar mig från att våga söka in.. Ha de bra!

Svar: Hej! Vad kul att tycker om min blogg. Jag förstår dig! När vi gjorde läkemedelstenta så blandade man övningar, allt från spädning, massa/massprocent, infusioner och hur länge läkemedel räcker. Allt var blandat i en tenta. Så man visste inte riktigt vad som skulle komma. Det jag kan tipsa dig till är att plugga på gamla tentor och bara sitta och nöta. Hoppas det går bra för dig!
Emely

Kommentera här: