Äntligen!

Hej på er allesammans! 
 
Hoppas det är bra med er efter jul och nyår, nu är det ett nytt decenium 2020. Känns konstigt att säga 2020 nu. 
 
Jag känner på mig att detta året kommer att bli mycket bättre än 2019, tänkte att jag i detta inlägget skulle försöka sammanfatta 2019 men vet inte riktigt hur. Så jag återkommer med ett inlägg med en sammanfattning om hur året har varit och vilka utmaningar jag haft. 
 
En utmaning som jag haft under hela 2019 var ju läkemedelsberäkning, jag tror jag haft 5 omtentor i läkemedelsberäkning sen september 2018. Jag gjorde en ordinarie tenta den 8/11-2019 för att jag fick göra om vfu 2 och den blev jag underkänd på på grund av ett slarvfel. Sen efter det satt jag hemma och pluggade igen då inför nästa omtenta, kan ni ana hur trött jag var på att plugga till den där tentan. Det var en plåga, men jag gav mig inte. Jag anmälde mig till nästa tillfälle som var den 20/12. Fick även tillstånd till att få sitta i enskilt rum vid tentamenstillfället. 
 
När jag kom till skolan fick jag sitta i ett ostört rum, där jag kunde stänga dörren om mig och fick känslan av att jag satt hemma och pluggade inför tentan. Så jag var mer avslappnad och tog min tid. När jag gick igenom tentan såg jag att det var många frågor som var likadana sedan förra tentamenstillfället, som tur var hade jag pluggat på det som jag missat förra gången och kunde nu svara utan problem. 
 
Jag kontrollräknade varje svar och läste igenom tentan 3 gånger innan jag lämnade in den. Jag ville inte få underkänt denna gången. 
 
Min magkänsla kändes bra och jag kände mig avslappnad, jag berättade för mamma om att det kändes bra. 
 
2 veckor senare drömmer mamma om att jag säger till henne " Äntligen klarade jag den!" hon drömde att jag klarade tentan.
 
Idag kom betyget in i ladok och jag kunde inte tro mina ögon, det stod Godkänt läkemedelstentamen! 
Jag blev äntligen godkänd! Med detta vill jag också säga till er att inte ge upp för en dag kommer det att gå vägen, trots att det är kämpigt och jäkligt tråkigt så är det så mycket värt det när man väl lyckas. 
 
Kram på er!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 sskhelena.blogg.se:

Grattis 😊 bra jobbat 💪

Svar: Tack så mycket 😄
Emely

2 Sjuksköterska Ebba:

Hej! Grymt bra jobbat. Jag gick själv på högskolan i Halmstad, blev klar ssk för ca 1 år sedan. Jag kämpade länge med sista NKSE, läkemedelstal. Oj vad jag pluggade, gång på gång missuppfattade jag tal, s.k tolkningsfrågor. Jag gjorde om många gånger och kämpade emot orättvisa lärare, som faktiskt är mer omogna är oss studenter i vissa fall. Men jag klarade det tillslut. Fortsatt kämpa och bra jobbat!

Svar: Ja den jäkla läkemedelstentan, skönt att du klarade det tillslut. Ja lärarna kan vara lite orättvisa. Så ja skönt att klara den. Ja nu är NKSE också att fasa för med läkemedelsbiten. Behövde du endast göra om läkemedelsdelen då?
Emely

3 Ellen:

Hej,
Är jätteintresserad av sjuksköterskeprogrammet men är SÅ osäker på val av lärosäte då jag vill komma till en bra skola & framförallt bra VFU haha. Rekommenderar du Halmstad? Hur har din VFU varit?

Svar: Hej! Vad kul att du vill läsa till sjuksköterska. Det beror på vart du bor lite. Om du läser på halmstads universitet får du enbart ha praktik i hallands län. Läser du i kristianstad, lund eller malmö får du göra praktik i skåne. Det var lite ett misstag jag gjorde när jag började på halmstad. Jag bor ju i helsingborg, men får inte göra praktik i skåne utan endast halland.

Jag tycker att halmstads universitet är väldigt bra, bra lärare och pedagogiskt. Väldigt bra praktiker. Är nöjd med skolan överlag.

Men välj skola närmst där du bor om det går.

Lycka till!! 😄
Emely

Kommentera här: