Sista praktiken

Hejsan svejsan! 
Hoppas ni mår bra därute, kämpa på! 

Nu är jag inne på första veckan på min sista praktik som är på Njur och Dialysmottagningen. Kan säga att jag stortrivs redan och det är bara min andra dag. Igår gick jag som en slags introduktionsdag och fick känna och klämma på dialysmaskinen och klä den med slangarna, samt duka upp allt som behövs vid dialysbehandling. Allt från koksaltlösning för att spola CDK( Central dialys kateter) till läkemedel innohep för att förebygga att blodet koagulerar i dialysmaskinen. 

Så det höll jag på med igår och fick tänka mig in i ett scenario att jag hade en patient med CDK och vad jag skulle kunna tänkas behöva för att starta upp behandlingen. 

Idag fick jag ha hand om en patient och starta igång maskinen innan patienten kom och förbereda allt inför. Läste på om patienten i vas och skrev en rapport enligt SBAR som övning inför NKSE. Sen iordingställde jag innohep och startade igång dialysbehandlingen. 

Kan säga att jag kommer att vilja jobba på mottagning i framtiden och det kan mycket väl vara dialysen, tyckte om det här tekniska och tiderna framförallt, samt att man enbart har hand om en 2 eller 3 patienter. 
Så ja tror att detta kommer bli en bra praktik. 
Hej på er! 

 
 

Kommentera här: