Corona

 
Hej hej! 
Hoppas alla har det bra därute trots corona och karantän. 

Jag var på praktik på äldrepsykiatrin i 3 veckor och först och främst så var det lite nervositet att ha sin praktik inom psykiatrin. Mina förväntningar var mer att patienterna skulle vara mer till synes psykiskt sjuka med psykoser och uttryckta vanföreställningar, men det var kolugnt på avdelningen. Patienterna var som på en vanlig somatisk avdelning, visst vissa hade ångest problematik som syntes. Det var ju inte så att patienterna var psykiskt galna utåt sett, som man kanske kan tro. 
 
Jag trivdes på min praktikplats, men jag tycker mer om det somatiska, det fysiska och att ha något praktiskt att utgå från. Lite mer konkret vad man ska göra för omvårdnadsåtgärder osv. 

I alla fall tillbaka till corona så min andra vecka på praktiken träffade jag en läkare som kommit tillbaka från Frankrike, han hade förkylningssymtom. Jag och många andra träffade denna läkare och han tog ett corona prov en dag efter som visade positivt. En vecka senare ligger jag i feber och torrhosta, min astma blir värre och mina mediciner ger ingen effekt. 

Fick natten till 1:a april åka in med ambulans till akuten för jag hyperventilerade och fick ingen luft, jag hyperventilerade så mycket att mina händer och fötter krampade. På akuten fick jag syrgas, andas in luftvägsvidgande och betapred tabletter, fortsatte hyperventilera så fick till slut lugnande för att lugna ner mig och komma ur hyperventilationen. De satte en pvk och gav mig vätska, samt tog arteriell blodgas som visade att jag samlat på mig för mycket koldioxid. 

Efter jag blivit bättre i andningen frågade jag om corona test, men de tog inget utan de gjorde de enbart om man hamnar på intentiven. Så jag fick åka hem och lida ut det här skitet. Jag hade tryck över bröstet, hosta och feber som varade en vecka ungefär, nu efter allt har jag sjukt ont i kroppen men är piggare och har aptit igen. 

Så ja det var min uppdatering! Hoppas att ni mår bra och slipper åka på skiten, kom ihåg att tvätta händerna efter ni varit ute.
 

Kommentera här: