Glatt överraskad

Hejsan hoppsan! 
 
Ja nu har höstterminen dragit igång och jag har börjat min praktik på Rehabavdelning 51 i Halmstad. Än så länge känns det som stor skillnad från avdelning 61 medicin som hade ett högt tempo. Här på rehab är det lite lugnare och patienterna ligger allt från 2 veckor till 2 månader, så det finns större möjlighet att lära känna patienterna och följa deras processe.
 
De som ligger på avdelningen har antingen fått stroke, ryggmärgskada eller benamputation. Det finns en motorisk och en Kognitiv sida och jag är på den Motoriska sidan. 
 
Mitt intryck över de första två veckorna är att mina handledare är underbara, de tar inte allt för på stort allvar, skämtsamma och väldigt välkomnande. Mina handledare har jobbat på avdelningen i cirka 20 år så ja de har en hel del erfarenhet. Det jag tycker är postivit med att gå med två handledare är att jag får se hur de gör på sitt sätt. Vi alla är ju olika och alla jobbar på det sättet som personen tycker fungerar bäst för sin del och det är lärorikt att se att det finns olika sätt att jobba men samma resultat. 
 
Första dagen jag kom till praktiken satte jag mig i rapport rummet för att läsa på mina patienter, och där satt sjuksköterskor och undersköterskor. De var väldigt välkomnande och sa direkt att är det något jag behöver hjälp med så var det bara att fråga. Så jag blev väldigt positivt inställd till att vara på den avdelningen. 
 
Än så länge stortrivs jag!
 
Sen måste jag även berätta om när min ena handledare bad mig att sätta mig ner för hon ville prata med mig, tror ni jag blev nervös! Haha nej men då berättade hon om att hon har sitt ansvar och jag har mitt ansvar som student, att till exempel ringa till praktiken om jag blir sen eller sjuk, att jag har mina krav och hon har sina krav. Samt att hon tyckte det var viktigt att om vi inte kom överens att jag skulle då prata med huvudhandledaren. 
 
Jag blev helt CHOCKAD! Under dessa tre åren på sjuksköterskeprogrammet har jag aldrig suttit ner på det sättet och haft det samtalet med min/mina handledare. För i tidigare erfarenhet har jag bara börjat min praktik, följt efter handledaren som en klisterlapp och sen kanske tappat bort handledaren och suttit och väntat i jourrummet. Handledaren på denna praktikplatsen menade mer på att jag har hand om mina tre patienter och har hand om de självständigt och ger kontinuerlig feedback och reflekterar med handledaren om det var något specifikt som hände. 
 
Ja så nu har det gått två veckor och vi får helt enkelt se vad resterande 6 veckor har att erbjuda
 

Kommentera här: