Jobbet på BB

Hej Allesammans! 
 
Idag jobbar jag kväll på BB, börjar klockan 13:15 och slutar 21:45.
Jag har inte jättebra koll på vad arbetsrutinerna är ännu på kvällen så kan berätta för er hur ett dagpass ser ut på BB. 
 
Passet börjar 06:45, vi undersköterskor skriver en lista på vad det är för mat patienterna ska ha och en lista där man ska skriva en matbeställning på ett ungefär hur många av de olika kosterna som kan behövas dagen efter, t.e.x snr och Lf. 
Sen tar vi rapport från nattpersonalen om patienterna och vad det är som ska göras under dagen och vilka som ska till barnläkaren på morgonen. 
 
Efter det stämmer undersköterskan av med sjuksköterskan som man jobbar med under dagen, vad det är som ska göras t.e.x. Nakenvikt, huvudomfång på bebis osv. 
 
Sen förbereder vi undersköterskor undersökningsrummet där barnläkaren undersöker bebisarna. En undersköterska är med i rummet för att höra om det är något läkaren tycker ska undersökas vidare eller skrivas remiss. Sen ordinerar man det vidare till sjuksköterskan om det skulle vara något speciellt. 
 
Ja sen under dagen så forsätter man samarbetet med sjuksköterskan och utför de som ska göras under dagen.
 
 
Billicheck  
Lånad bild från Google. 
 
Så det vi oftast gör är billicheck, OAE och POX test, sen ibland nakenvikt och huvudomfång inför hemgång. 
Billicheck kollar gulsot på bebis om den är i riskzon eller inte, OAE är hörseltest och POX är när man mäter syremättnaden i blodet. 
 
Vill ni höra hur en dag ser ut på kvällarna så stay tuned! 

Kommentarer:

1 Anonym:

Läser också till SSK i Halmstad V18:) Tänkte på nu när du är USK, har du läst till det tidigare eller har du räknat dina terminer? :)

Svar: Hej! Jag är undersköterska sedan 3 år tillbaka, annars så hade jag fått vänta till jag läst fördigt termin 4 innan jag kunnat jobba på BB. Tror de säger att man är undersköterska vid termin 4.
Emely

Kommentera här: