Mitt första Blodprov

Nu menar jag inte att jag har blivit stucken första gången. 
På min praktikplats har vi inte provtagningar så ofta då proverna tas under natten, men jag ville så gärna prova på under första praktiken. Igår sa min handledare att hon ställde upp att bli stucken i båda armarna. 
Först var det en undersköterska-student som tog blodprov i höger armveck, hon använde sig av den grova nålen. 
 
 Och fick blodsvar direkt. 
 
Sen var det min tur och jag har varit så skraj över att sticka en person och att det inte skulle gå eller att jag skulle göra fel. Jag letade rätt på ett kärl och satsade upp för att känna, sen valde jag en så kallad butterfly som är anpassad för tunna kärl.  Släppde stasen och spritade av och förberede nålen, sen stasa jag igen och stack in nålen och fick blodsvar. Det kändes så häftigt och vilken adrenalin Kick man fick efteråt! 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: