Vägen till Sjuksköterska

 
Tänkte berätta lite bakgrunden till orsaken till varför jag läser till Sjuksköterska idag och vad mitt slutmål är.
 
Allt startade långt tillbaka, så långt tillbaka som när jag bara var ett barn drömmen om att hjälpa människor i nöd. Valet stod mellan Barnmorska och Veterinär men med den oturen jag har blev jag allergisk mot pälsdjur. Kan väl erkänna att jag gjorde rätt val då Sjuksköterskeprogrammet har än så länge visat mig att jag valt rätt.
 
Hur gjorde jag då för att ta mig hit? 
Bestämde mig efter grundskolan att söka in till Undersköterska och ta tjuren vid hornen och klara mitt mål. Kom in till Undersköterska och när jag den 4/6-2015 stod på studentflacket slog det mig att jag nu var ett steg närmre att bli Barnmorska. 
 
En viktig del i min historia som gör att jag vill bli Barnmorska är att under undersköterska utbildningen första året fick vi 3 dagars fältstudiedagar och man fick själv välja plats som man ville praktisera på, gissa vad jag valde! Jo jag fick praktik på BB på HBG lasarett! Guld. Jag var som en solstråle den dagen och fick byta blöja på en 12 timmars gammal liten flicka, lyfte upp henne efter bytet och lätt som en fjäder vilade hon mot min axel när jag bar in henne till de nyblivna föräldrarna. Kan inte fatta att de lät mig som praktikant hålla i deras nyfödda bebis! Kan inte fatta att JAG fick en plats på BB. Detta gav mig en sporre till att kämpa för att nå min dröm. 
 
Vägen till Sjuksköterskeutbildningen har varit tufft för att jag har alltid fått kämpa mig igenom skolåren och jag har aldrig glidit på en räkmacka, men jag ger aldrig upp när det är ett mål som jag vill uppnå. Så jag klarade Undersköterska och kom in på SSK-program efter andra försöket, läste 1 år i Jönköping och bytte till Halmstad som jag är glad över att jag gjorde. Nu ska jag även klara Sjuksköterskeprogrammet. 
 
Finn eran sporre och håll fast i era drömmar och även om det är kämpigt så är det värt det i slutändan. 
 
Kram och ha en fortsatt trevlig sommar! Fler inlägg kommer :) 
 
 
 
 
 

Kommentera här: