Astma attack

 
Hej på er allesamans! 
Jag har inte fått en så bra start på min helg tyvärr :/ 
Jag fick astma när jag var i tonåren, kanske 12-13 år gammal, har tidigare fått 3-4 astma attacker under åren med astma. Nu är jag 21 år gammal så det är ändå 7 års tid. 
Igår skulle jag på ett rutinmässig kontroll med Spirometri.Spirometri mäter hur lungorna fungerar och är en kontroll som görs en gång om året. 
 
Man mäter FEV1 som står för den forcerad exspiratorisk volym under första sekunden. 
VC-vitalkapacitet 
osv. 
Jag brukar ligga på 91 på FEV1 men igår låg jag på 86 så jag hade en liten marginell försämring. Men sjuksköterskan tyckte ändå med tanke på miljö, kylan och att jag ändå håller igång luftvägarna med träning att det var okej. 
Efter det testet blev inte min andning helt hundra igen och Jag tog extra ventolin, snabbverkande bronkdilaterande medicin. Sen tänkte jag att det var lugnt. Gick ut med hunden 20 minuter ungefär och blev påverkad av kylan, men tänkte att det skulle gå över. Sen städade jag badrummet och blev väldigt dålig i andningen. Ringde till vårdcentralen och sa att jag hade besvär och hon gav rådet att vila och andas genom näsan och ta en puff till ventolin och om det inte hjälpte skulle jag åka till kvälls och helgmottagningen. 
 
Fick en astma attack och tog kanske 4 puffar ventolin, var ganska så påverkad av medicinen för man skakar som ett asplöv av ventolin då det påverkar musklerna. 
Bestämde mig för att åka in till vårdcentralen som fortfarande hade öppet, min mamma letade reda På astmasjuksköterskan som jag var hos på förmiddagen. 
Fick sätta mig i akutrummet och de kollade andningen och min syremättnad. Allt var normalt och jag behövde bara lugna ner mig. 
 
Man blir trygg och lugn av att vara på rätt ställe där personal kan hjälpa en. 
 
Åkte sedan hem och vilade hela den dagen, då det känns som man har sprungit ett maratonlopp. 
 
Ja så så var min fredag och början på helgen, vilar ut hela helgen och ta nya krafter. Ska sitta och göra lite av mina berömda flashcards i alla fall. 
 
Här är en video på hur spirometri test går till och hur ett astma anfall kan se ut. Båda är från Youtube. 
Ett spirometri test är väldigt ansträngande för en astma patient, astma medicin ska inte tas 24 h innan.