Färdighetsprov

Hej 
 
Idag hade vi Färdighetsprövning på schemat och jag kan säga att jag kände mig väldigt osäker, kände mig förberedd men ändå blev det lite fel. 
 
Jag utförde prövningen tillsammans med min klasskamrat och vi fick ett case där patienten skulle ta vitala parametrar, manuellt blodtryck, puls och andningsfrekvens. Min klasskamrat fick ta venprov, nu i efterhand hade jag hellre velat ha venprov. 
 
Jag började med att presentera mig för min patitent och kollade id, ytdessade bänken, tog fram all utrustning och började med att ta blodtrycket, nu i efterhand inser jag att jag enbart tog auskultatoriskt blodtryck och missade att ta palpatoriskt blodtryck först så jag tror att jag är underkänd. Jag gjorde i alla fall allt rätt vid auskultatoriska men kom på att jag tog på mig handskar och sen tog jag av handskarna under själva arbetet och spritade inte händerna efteråt, så dumt att jag missade på så enkla saker. Sen valde jag fel medel att rengöra utrustningen med, valde handdesinfektion och inte ytdesinfektion. Attans detta gick inte bra men jag är i alla fall medveten om det jag gjorde fel och kommer förmodligen få göra om detta, får svar på imorgon om jag är godkänd eller underkänd. 
 
JA håll tummarna för mig! :) 

Kommentarer:

1 Sjuksköterskestudenten:

Hur gick det?

Det där med handskarna tvivlar jag har någon inverkan, det krävs inte handskar för att ta blodtryck. =)

Svar: Jag fick underkänt tyvärr :/ ja jag tror det var att jag missade palpatoriskt blodtryck. :)
Emely

Kommentera här: