Motvind

Hej Allesammans! 
 
Jag ber om ursäkt om det verkar som att jag bara klagar eller gnäller nu,men jag är så ledsen och besviken just nu. 
 
Gjorde sjukdomslära omtentan innan jul den 18/12, fick besked på den idag och får upp ett jävla " F" på skärmen 😞 
 
Det känns som att jag bara misslyckas med allt och det börjar bli lite jobbigt då jag känner att någon gång måste jag lyckas så att det känns lite bättre i alla fall. Ett E som ökar motivationen till att fortsätta kämpa på, men jag ser inga E resultat bara 3 stycken F. 
 
Känner mig ganska orkeslös just nu! Men måste ändå fortsätta vara positiv och fortsätta kämpa för jag vill bli bli färdig sjuksköterska och även fast det är jobbigt nu så kommer det att släppa snart. Förhoppningsvis! 
 
Hoppas ni har det bra 😊 Ber om ursäkt för att jag gnäller lite 

Kommentarer:

1 Emelie:

Inget illa menat men du kanske behöver en annan studieteknik? Vet att där fanns många bra förslag på blivandeanssk bloggen (kommer ej ihåg namnet på den) och ett annars tips kan vara att studera kursplanen och verkligen se till att man kan och lärt sig allt som står där i som kursmål - då har du en väldigt bra grund. Lycka till mes omtentorna!

Svar: Hej tack så mycket för tipsen, jag tror det handlar om att jag inte planerar tiden. Ska titta på hennes blogg. Säker att du inte vet namnet på den, det hade underlättat :)
Emely Denise

2 Emelie:

http://blivandeanessk.blogg.se/2016/may/studietips.html

Där finns alla inlägg med tips samlade :) men som sagt kursens mål kommer du långt med. Jag brukar göra upp en studieplan utifrån den inför varje föreläsning eller kursmomoment om mer än en föreläsning hänger ihop. T.ex i sjukdomslära så låt oss säga att du ska kunna allt om hjärtinfarkt så brukar jag innan föreläsningen skriva ner det jag redan nu kan innan jag läst böcker eller PowerPoint för att efter fylla på den mindmapen efteråt. Lite som att se vad gick in? För att sedan komplettera det sol inte fastnade med en annan färg. Sedan går man till kursplanen där de t.ex står kunna patofysiologi, symtom, behandling etc. Så lär man sig allt om den sjukdomen och sedan går vidare till nästa så att man endast behöver repetera sedan inför tentan och inte lagrat allt som inte fastnat till veckan innan.

Svar: Hej. Tack för tipsen, har kollat på kursens mål nu i vetenskaplig grundkurs och jag känner mig redan mer avslappnad för nu vet jag vad det är jag ska kunna och behöva veta inför tentan :)
Emely Denise

3 Anonym:

Ett litet tips! Flashcards är så bra! :) Underlättar mitt plugg väldigt mycket eftersom det blir roligare :)

Svar: Hej. Gör du egna kort då eller köper du online? Var köper du i så fall flashcards som går att hitta på svenska? Tack för tipset :)
Emely Denise

4 Anonym:

Jag köper typ papperskartonger å skriv frågan på ena sidan och svaret på andra sidan. Å läser på det dagarna innan tentan typ. Men först har jag gått igenom mina anteckningar i ca 2 veckor.

Svar: Jaha vad smart.
Emely Denise

5 Anonym:

Jag köper typ papperskartonger å skriv frågan på ena sidan och svaret på andra sidan. Å läser på det dagarna innan tentan typ. Men först har jag gått igenom mina anteckningar i ca 2 veckor.

Svar: Ahaa smart 😄✌🏻️
Emely Denise

6 Anonym:

Hej :) Säljer du anteckningar till mikrobiologi tenta?

Svar: Hej. Ja det kan jag göra :) maila mig så kan vi diskutera mer där [email protected]
Emely Denise

7 Sjuksköterskestudenten:

Hej,

Attans att det inte gick vägen. Du gör det bra som orkar upprätthålla detta trots motgångar.
Som Emelie påpekat kan det ju vara så att den studieteknik du använder inte riktigt passar din personlighet, hon länkade även till några inlägg med studietips från mig. Vet inte om de funkade för dig, men de fungerade inte för mig så jag har uppdaterat inlägget med fungerande länkar nu iaf.

Du får försöka ta en tenta i taget nu, tveka inte att be om hjälp från lärare eller studierektorn så att du får rätt förutsättningar att lyckas. Det kommer inte gynna dig att ha massa saker samtidigt att plugga till.

Hoppas det går vägen. :)

Svar: Hej. Tack så mycket för din kommentar, det glädjer mig. Ja det är lite kämpigt nu :)
Emely Denise

8 Sjuksköterskestudenten:

Ja, nu menade jag inte att det var studietipsen som inte skulle fungera utan att länkarna inte fungerade. :P

Svar: Nej förstod vad du mena :)
Emely Denise

9 Mimmi :

Hej :) Vill du lägga upp mikrobiologi tentan på bloggen? :) Hittar inte det under kategorien tentor.

Svar: Hej. Det kan jag fixa under nästa vecka :)
Emely Denise

Kommentera här: