KTC-övning

 
Hejsan svejsan! 
 
Nu mår jag mycket bättre, fortfarande hosta och snuva men mår bra överlag! :) 
Idag hade vi färdighetsövning i Vitala parametrar, andningsfrekvens, puls, blodtryck och syrgasmättnad. Först blev vi indelade så att vi var två som arbetade tillsammans under dagen, gick väldigt bra och det var väldigt roligt att få göra något praktiskt att känna och klämma. Sen gick vi över till det vi sett fram emot mest, venös provtagning och kapillär prov! 
 
min grupp fick börja med Kapillär prov (stick i fingert) Trodde inte vi skulle göra det på varandra, då jag tidigare erfarenhet inte fått göra det på klasskamrat utan äppleskiva Haha. Ja så jag fick först sticka min klasskamrat och var så nervös för att göra fel, men det gick bra ändå 👍 snabbt och enkelt. Sen var det min tur och nervös som man var, men det gjorde inte ont. 
 
Därefter gick vi över till venös provtagning på en dockarm och jag har aldrig gjort något sådant innan, så jag var väldigt spänd. Sen gick det förvånansvärt bra och jag tyckte det var riktigt roligt! 
 
En väldigt lyckad och lärorik dag 😁 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sjuksköterskestudenten:

Haha, ja de där armarna är roliga.. De gånger dom fungerar. Du kommer hinna tänka tanken "Men jag är ju i kärlet, varför får jag inget blod?" flera gånger under utbildningen.
Armarna har sett sina bästa dagar om man säger så. =)

Kommentera här: