Tenta pluggtips

Hejsan! 
 
Jag vet att ni har tjatat och tjatat om detta inlägget så nu tänker jag att det är väl dags att ni får veta hur jag gör, när jag pluggar till en tenta :) 
 
Lets Go ! 
 
Först och främst börjar jag med att samla alla anteckningar, rättare sagt allt material och lägger det i en hög framför mig på min plugg plats :) 
 
  • Samla allt material. 
  • Sitt där du brukar plugga. 
Orsaken till att du ska sitta där du pluggat under hela kursen eller programmet är för att den platsen är något som hjärnan kopplar till att " Nu är det dags att fokusera" Ungefär så signalernar den platsen. Sen är det bra att utveckla sin studieplats till fler områden så att hjärnan lär sig att fokusera till exempel även i en tentasal. 
 
När jag har samlat allt mitt material och sitter på min plats, delar jag högarna i två. I första högen har jag mina anteckningar och i andra har jag åhörarkopiorna från föreläsningar. Så det är viktigt att skriva ut alla åhörarkopior och främst gå på föreläsningarna! 
 
  • Dela upp högarna i två. 
  • 1. Anteckningar. 
  • 2. Åhörarkopior. 
Sen är det bara att Repetera, repetera, repetera! 
Jag vet det låter kanske tråkigt men repetition är det enda sättet för att det man ska lära sig ska fastna på det långsiktiga minnet, inte det kortvariga som man glömmer efter 2-4 minuter. 
 
Såhär ser min repetitions plan ut under 3 dagar innan tentan. Brukar gradera mig så jag har 6 dagar innan tentan. 
Aktiv läsning= När du har läst sammanfatta det du precis läst. Till exempel läser en liten del om hjärtsvikt,sammanfatta det då. 
 
 
 

Kommentarer:

1 SSK-student:

Oh tack för tipsen! Hur många timmar orkar du sitta varje dag innan en tenta? :)

Svar: Allt för mina läsare 😀 Ja det blir väl 3-4 timmar 3-4 dagar i rad innan tentan :) totalt 10 timmar
Emely Denise

2 Anonym:

Blogga mer :)

Svar: Hej. Jag har just nu väldigt mycket tentor, men jag försöker verkligen uppdatera mer. :)
Emely Denise

3 Samira :

Vad har du för tentor nu :)

Svar: Nu har jag denna månaden haft två tentor i farmakologin, Farmakologi tenta +läkemedelsberäkning, nu har jag omtenta i sjukdomslära :)
Emely Denise

Kommentera här: